Blatenský vrch - Plešivec - Božídarské rašeliniště + Fichtelberg (17.8.2013, Krušné hory)

Podle předpovědi mělo tento den být nádherně a již ráno, kdy bylo nebe bez mráčku, naznačovalo, že tomu tak skutečně bude. Naložili jsme kola na auto a vyrazili z Kovářské (místo našeho ubytování) do Božího Daru, což je nejvýše položené město v České republice a nachází se na náhorní planině Krušných hor, v sedle mezi Klínovcem a Božídarským Špičákem. Ve skutečnosti se jedno o sídlo s dvěma stovkami obyvatel.

V Božím Daru parkujeme, sundaváme kola se střechy a vydáváme se po cyklostezce směr Horní Blatná. Hned na začátku naší trasy vidíme po levé straně povalový chodník přes Božídarské rašeliniště, kudy vede naučná stezka, a za ním horu Božídarský Špičák (1115 m n. m.), což je druhá nejvyšší hora v české části Krušných hor. My však rašeliniště míjíme po silnici s tím, že si jej projdem až na konci dnešní cesty.

Projíždíme kolem místa, kde začíná Blatenský příkop. Jedná se o přivaděc vody, který přiváděl vodu z potoka Černá nutnou k praní získané rudniny i pro pohon strojů. Vedl přes Horní Blatnou až do Blatenského potoka. Byl zanechán svému osudu, až mezi lety 1995-2001 došlo k jeho obnově z důvodu odvádění nekvalitní vody z Božídarského rašeliniště mimo vodní nádrž Myslivny, sloužící jako zdroj pitné vody.

I když jsme v horách, jedeme víceméně po rovině, neboť se pohybujeme na náhorní planině Krušných hor. Kolem silnice se rozprostírají louky lemované smrkovými porosty, sem tam roste při silnici nějaký ten jeřáb.

Přijíždíme k vodní nádrži Myslivny, jejímž hlavním účelem je akumulace vody, zásobování pitnou vodou oblast Jáchymov - Ostrov a zajištění minimálního průtoku v toku Černá. Celková plocha nádrže činí 4,06 ha.

Za Myslivnami nás čeká asi 2 km úsek jízdy po silnici lesem. Když vyjedeme, opět se nám naskytne krásný pohled na náhodní planinu a okolní louky. Za lesy v dálce vykukuje hora Auersberg (v Německu) s mohutnou věží radaru. Projíždíme téměř zaniklou obcí Rýžovna, která byla vysídlena po válce a kde v současné době je jen pár domů a rekreační objekt s restaurací.

Za Rýžovnou nás čeká vůbec dnešní první stoupání, i když to není nic drastického. Avšak napovídá, že se blížíme k Blatenskému vrchu, jednomu z našich dnešních cílů. Po mírném sjezdu z lesa venku stoupáme podruhé, tentokrát je kopec již větší. A najednou jsme před odbočkou na Blatenský vrch. Od ní se dá vyjet na vrchol i autem a ani to není moc do kopce. Blatenský vrch (1043 m n. m.) je jedna z tisícovek Krušných hor. Nachází se na něm mimo jiných objektů i rozhledna  z roku 1913.

Zakoupíme vstupenku a vydáme se po schodem vzhůru na rozhlednu. Vidíme z ní opět Auersberg, Klínovec či Fichtelberg. Když jsme nabaženi výhledy, jdeme dolů. Avšak v okolí Blatenského vrchu ještě zůstáváme, neboť na jeho svazích se nachází PP Vlčí jámy, kam se jdeme též podívat. Potom stejnou cestou sjíždíme zpět k hlavní silnici, kterou budem pokračovat do městačka Horní Blatná. Při výjezdu z lesa je vidět právě toto městečko schované v údolí.

V Horní Blatné odbočujeme doleva směrem na Pernink. Cesta je stále buď po rovině a nebo z kopce. V Perninku zjišťujeme, že by nebylo od věci se trochu občerstvit, proto si sedáme do venkovní zahrádky místní restaurace a poobědváme.

Když nasytíme svá břicha, pokračujeme v cestě, tentokráte do Abertam. Nyní už je nám jasné, že to musí být do kopce a za chvilku se o tom přesvědčujeme. Když dorazíme do Abertam, po naší pravé straně vidíme zvedat se výrazný kopec a je nám jasné, že je to Plešivec, náš další cíl.

V Abertamech si fotím upravené náměstíčko a potom sjíždíme do údolí potoka Bystřice. Musíme proto počítat s tím, že na Plešivec to bude mnohem více do kopce než na Blatenský vrch, neboť leží právě za tímto údolím.

Za údolím odbočíme na silničku vpravo, která nás dovede až na Plešivec (1028 m n. m.). Hned od úvodních metrů kolo spíše tlačíme a kocháme se krajinou. Když vystoupáme pár výškových metrů nad údolí, můžeme vidět právě Abertamy na druhé straně údolí, za loukami, při jejichž okrajích zde dominují z rostlin vratič obecný a vrbka úzkolistá.

Když se "vyšplháme" na vrchol Plešivce (kam se stejně jako na plno jiných krušnohorských kopců) dá vyjet až autem, překvapuje nás, jak to zde žije. Kromě rozhledny s hotelem se tu nachází lanový park, půjčovna koloběžek a další atrakce. Popravdě, osobně mám raději kopce, na jejichž vrcholu je třeba jen skalka a daleký výhled, bez lidí, bez hluku, bez techických vymožeností.

Vylezeme na rozhlednu, do níž se vchází přes hotel. Výhledy jsou krásné. Vidíme i Blatenský vrch, kde jsme dnes byli, Klínovec, Fichtelberg, Auersberg či Božídarský Špičák. Potom krátce posedíme na lavičkách u hotelu a jede se dál. Cesta dolů sviští na kole rychle.

Když se dostáváme opět na silnici vedoucí od Abertam, vydáváme se tentokrát doprava. Silnice vede rovně a do kopce. Na kopci odbočujeme po žluté značce doleva a vůbec poprvé nás dnes čeká jiná než asfaltová cesta. Nejprve kolo opět tlačíme a máme tak čas vnímat různé druhy motýlů sajících nektar na rostlinách u cesty. Postupně zde pozoruji babočku osikovou, babočku paví oko, babočku admirál, žluťáska řešetlákového, okáče černohnědého, modráska jehlicového či ohniváčka celíkového.

p1240739.jpgUžíváme si cestu vedoucí střídavě lesem a travnatými ploškami, až se dostáváme k rozcestí Pod Špičákem. Zde opustíme žlutou trasu a pokračujeme po červené k Božídarskému Špičáku. Čeká nás kousek po dnes zatím nejméně kvalitní cestě, která je samý drobný kámen a jelikož si nechceme vytřást duši z těla, opět kolo tlačíme. Poté následuje už postatně lepší cesta, asi 2,5 km úsek z kopce zpět k vodnímu dílu Myslivny. Míjíme Božídarský Špičák po pravé straně.

Od Mysliven už nás čeká dobře známá trasa, neboť tento úsek, který absolvujeme zpět do Božího daru, jsme si již projeli ráno. Stále je nádherné počasí a tak můžem pozorovat nedaleký Fichtelberg (kam se dnes, i když už autem, také vydáme) v Německu, hned za hranicí.

Přijíždíme opět k výchozímu místu NS Božídarské rašeliniště. Zamykáme kola a tentokrát jdeme stezku projít. NPR Božídarské rašeliniště chrání vrchovištní rašeliniště se smrčinami, klečí, vřesovišti a loukami. Roste zde například bříza trpasličí či rosnatka okrouhlolistá, ale také suchopýr pochvatý, koprník štětinolistý, šicha černá nebo brusnice vlochyně. Hned v úvodních metrech povalového chodníku se však musíme potýkat s množstvím létajících mravenců. Avšak to nás neodradí:-)

Čteme si informace o rašeliništi na informačních tabulích naučné stezky. Na její trase dlouhé 3,2 km je rozmístěno 12 těchto tabulí. Když vyjdeme z porostů kleče, naskytne se nám krásný pohled přes louky na Boží dar. Fotím si zde housenku martináče habrového, která leze po povalovém chodníku.

Ještě dlužím pár informací o Božídarském Špičáku, výrazné čedičové kupě. Tato hora leží právě v NPR Božídarské rašeliniště. Kolem východního svahu vede červeně značená turistická stezka, přímo na vrchol, který je zalesněný smrčinou však cesta nevede. A protože pohyb mimo značené cesty je v PR zakázaný, je vrchol veřejnosti nepřístupný.

Když si projdeme naučno stezku, vrátíme se po silnici zpět pro kola. Poté již míříme do Božího daru. Jelikož je krásné počasí, rozhodneme se, že dnes navštívíme ještě horu Fichtelberg, ležící kousek za hranicí v Německu. To vše již ale absolvujeme autem. Náš dnešní cyklovýlet se tedy zastavil na 37 km.

Přejedeme tedy do Německy přes hraniční přechod Boží dar / Oberwiesenthal. Hned za hranicí je odbočka doleva a pak hned doprava na cestu, která vede až na vrchol Fichtelbergu, druhé nejvyšší hory Krušných hor (když to počítáme i s jejich německou částí).

Na vrcholu stojí horská chata s rozhlednou. Na kopec vede i lanovka z Oberwiesenthalu, lázeňského městečka ležícího pod Fichtelbergem. Skoro celý vrchol kopce je vyasfaltován a lidí zde také není málo, například motorkářů. Co mě však překvapilo, že na rozhledně jsem byl sám. Je odsud krásný výhled na sousední Klínovec na české straně.