Brčálnické (Úhlavské) údolí (14.7.2013, Šumava)

16. 11. 2013

Krásný letní den a my vyrážíme na další výlet. Tentokrát je naším cílem Brčálnické údolí (údolí řeky Úhlavy) nedaleko Brčálníku (870 m n. m.), což je část Hojsovy stráže. Nachází se na Šumavě a je součástí geomorfologického podcelku Železnorudská hornatina.

Parkujeme ve vesnici Hojsova stráž (890 m n. m.) a vydáváme se jihovýchodním směrem po modré turistické značce. Nejdříve jdeme kousek po louce a poté již vstupujeme do lesa. Kousek za rozcestím Tomášův dvůr fotím krásné orchideje vemeníky, které rostou hned u cesty.

Pokračujeme dál lesem po příjemné lesní cestě. Při okraji lesní cesty roste jiný zástupce orchidejí prstnatec Fuchsův, a fotím také zástupce motýlů - běláska ovocného, okáče ječmínkového a okáče pýrového. A to už jsme u dalšího rozcestí Nad silnicí.

Opouštíme modrou turistickou značku a čeká nás strmý sestup po značce žluté, přibližně 120 výškových metrů do osady Brčálník. Jedná se především o hotelový komplex s několika hotely a pensiony. Když vyjdeme z lesa, občerstvíme se u jednoho z nich a pokračuje dále po silnici. Poprvé se nám otevřou krásné výhledy na Brčálnické údolí, za kterým se táhne hřbet Královského hvozdu (což je severozápadní výběžek a okrsek Železnorudské hornatiny).

Začíná zde také NS Brčálník, která na pěti informačních tabulích (hřeben Jezerní hory, železniční trať, PR Brčálnické mokřady, Můstecký hřeben, Úhlava) popisuje místní zajímavosti. My dnes máme v plánu velkou část této naučné stezky též projít. Pokračujeme proto po ní. Cesta vede po pastvině, přecházíme železniční trať a sestupujeme do Brčálnického údolí. Na pastvině poletují okáči luční a při jejím okraji černokřídlec smuteční.

Vstupujeme do smíšeného porostu a místní povalový chodník nám dává znamení, že níže už cesta asi nepovede. Právě jsme vstoupili do údolí, kterým si razí cestu řeka Úhlava, která pramení přibližně 2 km odtud na západním svahu hory Pancíř (1214 m n. m.).

Pak protéká právě zdejším Brčálnickým údolím, které je nejhlubším údolím Šumavy. Odděluje dva výrazné hřbety. Jedním je již zmiňovaný Královský hvozd s Jezerní horou, Svarohem, Velkým Kokrháčem, Ostrým či Špičákem, druhým je Pancířský (Můstecký) hřeben s vrcholy Velký Prenet, Můstek, Habr, Pancíř.

Poté co si přečtem informace o Úhlavě z informační tabule, pokračujeme dále v naší cestě. Dostáváme se na zamokřenou louku s porosty suchopýru a prstnatců Fuchsových. Pak se před námi objeví opět silnička u další informační tabule. Jsou na ní vyznačeny vrcholy Pancířského hřebenu objevující se před námi nad údolím na opačné straně a my zkoušíme určovat, který je který. Jde to těžce, protože výškové rozdíly v hřebenu nejsou velké.

Čeká nás úsek cesty po silničce, ze které na nás střídavě vykukuje již zmíněný Pancířský (Můstecký) hřeben. Zčásti prochází tato silnička po východní hranici PR Brčálnické mokřady a tak se tu vyskytují rostliny, které mají rádi vlhko, například pcháče či tužebník jilmový. Poprvé fotím nočního motýla kovolesklece jestřábníkovitého a už podruhé běhěm naší cesty vidím bělásky ovocné, tentokrát v páru.

Z pcháčů saje nektar i lišaj dlouhozobka svízelová, kterou se snažím též vyfotografovat, ale její rychlé kmitání křídel mi to pořádně neumožní. Radost mám také z rostliny kolotočník ozdobný, jejíž žluté květy září do dálky.

Opět křižujeme Úhlavu a zde máme možnost se z informační tabule dozvědět něco o PR Brčálnické mokřady. Nachází se v nadmořské výšce 735 - 820 m n. m. a její páteří je přirozeně meandrující tok Úhlavy s přítoky, nivami, prameništi a rašeliništi. Vzniklo zde tak území s velkou druhovou i biotopovou rozmanitostí.

Zde naučnou stezku opouštíme, protože se chceme dostat zpět do Hojsovy stráže po zelené. Pokračujeme po silničce a před námi se objevuje přečerpávací vodní elektrárna Černé jezero s vodní nádrží Pod Černým jezerem. Byla to první přečerpávací vodní elektrárna v Čechách.

Nyní zjišťujeme, kudy dále. Podle mapy bychom měli přejít hráz na druhý břeh Úhlavy, bohužel vstup na ní je zakázán. Nezbývá nic jiného než řeku přebrodit. Voda je ledová a hloubka asi po kolena, ale daří se nám to. V lese na druhé straně se pak napojíme na zelenou. Později doma zjišťujeme, že jsme u oné tabule o PR měli sejít ze silničky a dát se po cestě po vpravo.

Nyní nás čeká asi 2,5 km rovinatá cesta po zelené turistické značce krásným Úhlavským údolím. Podél cesty všude kvetou náprstníky červené, věsenka nachová a vidíme i udatnu lesní. Radost mi dělí i tesařík (Anastrangalia sanguinolenta) nebo nosatec (Otiorhynchus sp.).

Dostáváme se k rozcestí Zadní Hamry - most a odtud pokračujeme k železniční stanici Hojsova stráž. Tato stanice však neleží přímo v obci, ta je od ní vzdálena ještě 2 km. Vydáváme se teda nejdříve po vrstevnicích, potom začínáme stoupat smrkovým lesem k Hojsově stráži. Při občerstvení v lese si fotím tesaříka smrkového. Zanedlouho zelenou značku opouštíme a čeká nás nejstrmější stoupání dne po modré až do Hojsovy stráže. Když vyjdeme strmou lesní pěšinkou na hlavní silnici ve směru Zelená Lhota - Hojsova stráž, vyfotím si ještě tesaříka tesaříkovitého a pak už jsme u auta a vyrážíme na cestu zpět.Celkem jsme ušli 13 km.

Fotografie v článku:

11) vodní nádrž Pod Černým jezerem

12) přečerpávací elektrárna Černé jezero

13) porost náprstníků červených

14) tesařík (Anastrangalia sanguinolenta)