Bývalé Zhůří (23.6.2013, Šumava)

29. 11. 2013

Předpověď sice hlásí přeháňky, ale riskneme to a vydáváme se autem na cestu. Naším dnešním cílem je místo, kde stávala obec jménem Zhůří. Toto místo se nachází v okrese Klatovy, nedaleko osady Keply nad údolím říčky Křemelné.

Parkujeme na parkovišti u rozcestníku Stará huť, nacházejícím se asi 2 km dále po silnici za odbočkou na Keply. Odtud se po silnici (kam je však pro auta vjezd zakázán) vydáváme 2,3 km po zelené turistické značce směrem k bývalému Zhůří.

Dnešním cílem není pouze návštěva místa, kde stávala již zmiňovaná vesnice, ale taktéž fotografické zdokumentování zde žijících živočichů a rostoucích rostlin. Objektů k fotografování je plno hned od počátku cesty. Červnové rozkvetlé louky hýří barvami a na rostlinách se to jen hemží různými brouky či poletujícími motýly.

Jdeme po příjemné asfaltové komunikaci lesem. Severně od této komunikace se rozkládá PR Zhůřská pláň, která ochraňuje přirozeně se vyvíjející společenstva na rašeliništi a mokřadech. Také se to zde jen hemží rostlinami, které mají rády vodu. Když vyjdeme z lesa, začne se nám otevírat krásný výhled na údolí Křemelné a okolní kopce.

Jako památka na bývalou vesnici Zhůří zde stojí kaplička Nejsvětější trojice, která byla postavena v roce 1999 vedle základů bývalého farního kostela. Samotná obec v roce 1946 měla s okolními osadami 1100 obyvatel. Po válce zde vznikl vojenský prostor a veškerá zástavba byla zlikvidována.

Místo má své kouzlo. Od kapličky vidíme krásnou Zhůřskou pláň, luční porosty sloužící jako pastviny, mezi nimiž se v údolí vine říčka Křemelná a které jsou ze všech stran obemknuty lesy. Kromě kapličky zde najdeme ještě pomník deseti padlým americkým vojákům, kteří padli za svobodu Československa.

V dálce za Zhůřskou plání vidíme šumavské vrcholy Ždánidla, Debrník a Polom, ovšem viditelnost není nejlepší. Předpověď tentokrát bohužel vyšla a každou chvíli přijde nějaká menší přeháňka. Ovšem ani ty nás nezastavily od focení zdejších rostlin a živočichů.

Od kapličky scházíme cestou dolů ke Křemelné. V okolí cesty i na okolních lukách kvete celá řada rostlin, nádherné jsou například jestřábníky oranžové v kombinaci se žlutě kvetoucími rostlinami. Říčka Křemelná se v těchto místech stéká se Zhůřským potokem a její okolí zde tvoří podmáčené louky, kde fotím například poměrně vzácný všivec bahenní.

Když už zde máme vše nafoceno, vracíme se zpět ke kapličce. Dalším cílem má být totiž vrchol Hadího vrchu, na jehož svahu je kaplička postavena. Z jeho vrcholu by měl být krásný výhled na Šumavu, neboť je nezalesněný a až na zřídkavé náletové dřeviny jej tvoří luční porosty.

Vydáváme se tedy po modré značce kolem kapličky nahoru cestou mezi loukami a kocháme se pohledy do údolí. Za chvilku opět vcházíme do lesa a hledáme cestu na vrchol. Dostáváme se k rozcestníku Pod hadím vrchem. Bohužel zde se potvrdilo naše neblahé tušení, že celá oblast od kapličky až k vrcholu Hadího vrchu slouží jako pastvina pro místní skot.

A protože se nám nechce vydávat se mezi býky (kteří se sice pásli dole nad kapličkou, ale kdo ví, jestli nějací nejsou i nahoře), tak cestu vzhůru vzdáváme a vracíme se zpět ke kapličce. Hadí vrch zkusíme zdolat někdy příště, nejlépe až bude cesta "volná".

Sejdeme opět ke kapličce a čeká nás cesta zpět k autu po zelené značce po asfaltce. Cílem dnešní cesty nebylo nachodit može kilometrů, ale spíš užít si atmosféru tohoto ne příliš turisticky frekventovaného místa a nafotit zdejší faunu a flóru. To se nám daří dokonale a na fotoaparátu tak přibývají další a další položky.

Zanedlouho jsme opět u auta a i když počasí mohlo být celkově lepší (ale i horší), jsme spokojeni a můžeme se vydat na cestu domů. Od parkoviště na Staré huti ještě vyfotím Hadí vrch zdálky, posvačíme a vyrážíme :-)

Pozorované druhy živočichů:

nosatec (Donus sp.)

nosatec (Otiorhynchus morio)

páteříček (Podabrus alpinus)

listokaz zahradní (Phyllopertha horticola)

tesařík panenský (Gaurotes virginea thalassina)

kropenatec březový (Macaria notata)

černokřídlec smuteční (Odezia atrata)

lišejníkovec černý (Atolmis rubricollis)

zelenáček šťovíkový (Adscita statites)

ohniváček modrolemý (Lycaena hippothoe)

modrásek lesní (Cyaniris semiargus)

okáč rosičkový (Erebia medusa)

modrásek jehlicový (Polyommatus icarus)

dlouhozobka svízelová (Macroglossum stelatarum)

Zaznamenané druhy rostlin:

7) kejklířka svkrnitá

8) říčka Křemelná

9) rozkvetlé louky s jestřábníkem oranžovým

10) pohled na vrcholy Debrník (vlevo) a Polom (vpravo)

11) pohled směrem k vrcholu Hadího vrchu

12) ohniváček modrolemý

13) pohled na Hadí vrch od parkoviště

14) nosatec (Otiorhynchus morio)