Ždánidla, Dřevěná hůl a jezero Laka (27.9.2015, Šumava)

Tento výlet byl naplánován již dlouho dopředu. Využil jsem totiž akci NP Šumava nazvaný Průvodci divočinou, kdy pod vedením zkušeného průvodce navštíví zájemci i místa, na která není normálně přístup dovolen. Počasí není úplně ideální, teplota pouze kolem 10°C, je oblačno, ale naštěstí neprší. Parkuji v Prášilech, kde začne naše dnešní cesta.

kaplička nad Prášilami

Kolem bývalého kostela a místního hřbitova vyrážíme na horu Ždánidla (1308 m n. m.), náš první dnešní cíl. Jdeme kolem kapličky, která stojí nad západním okrajem vsi v lese. Dlouho jdeme mimo cesty lesem, chvílemi zastavujeme a pan průvodce vykládá různé zajímavosti o lese či o místní krajině a historii.

svah pod vrcholem Ždánidel

Stoupání je vytrvalé, cestou lesem vyplašíme i stádo divokých prasat. Nejprve procházíme lesem smrkovým, poté chvilku i listnatým, převážně bukovým lesem.

stoupání na Ždánidla

pan průvodce vypráví.....

Postupně se napojíme až na zpevněnou cestu, ze které ovšem vzápětí opět odbočujeme doleva, a terénem míříme k vrcholu. Na svazích Ždánidel jsou rozsáhlé polomy po orkánu Kyrill z roku 2007. Vrcholové partie jsou tak kompletně odlesněny. Kličkujeme mezi vývraty a balvany, ale vytrvale stoupáme terénem.

zpevněná cesta úbočím Ždánidel

Ždánidla

Ždánidla (1308 m n. m.) jsou kupovitým vrcholem. Jedná se o nesouměrnou kupu, budovanou pararulami a granodiority. Dříve byl vrchol zalesněn smrčinou, nyní je, jak již jsem psal, kompletně odlesněn, i když zde rostou již mladé smrčky.

Nejvyšším bodem na plochém vrcholu je malá skalka, na kterou se hned vydávám. Výhled je kruhový, avšak v perfektním výhledu stojí suché pahýly smrků. I přesto odtud vidíte Debrník, Poledník, Malý a Velký Roklan a jiné šumavské kopce.

výhled z vrcholové skalky na Falkenstein (vlevo) a Debrník (vpravo)

Přibližně 150 m od skalky se nachází triangulační tyč a malá meteorologická stanice. Dnes to zde dost fouká, i když mám zapnutou bundu, je mi poměrně zima.

meteorologická stanice na Ždánidlech

triangulační tyč na Ždánidlech

Přesto zde alespoň na chvíli vysvitne slunce. Legální přístup na Ždánidla je problematický. Vrchol se nachází v I.zóně NP Šumava, přesto by však některými cestami měl být legálně dosažitelný.

Ždánidla

výhled na Falkenstein a Debrník

Z vrcholu po pauze na svačinu scházíme přes polomy opět dolů na zpevněnou cestu. Vlastně tak nevím, jestli na vrchol nějaká cesta ano a jestli je schůdná, nebo se musí přelézat taktéž přes vývraty. Vedle cesty, na kterou sejdeme, kvete ještě starček vejčitý (Senecio ovatus).

cesta pod Ždánidly

starček vejčitý

Po cestě pokračujeme do blízkosti dalšího vrcholu, který dnes zdoláme, a tím je Dřevěná hůl (1206 m n. m.). Procházíme kolem oplocené školky.Tam, kde plot končí, je úzká cestička, po které míříme k vrcholu.

výhled na Dřevěnou hůl a Debrník (vlevo)

výstup na Dřevěnou hůl

Svah, po kterém stoupáme, je taktéž odlesněný, je zde pouze několik buků. Dřevěná hůl (1206 m n. m.) je vlastně závěrem severní rozsochy Ždánidel. V současné době je vrchol také částečně odlesněn a poskytuje daleké výhledy.

svahy Dřevěné hole

vrchol Dřevěné hole

Na vrcholu je skalka a geodetický bod. Dobře jsou odtud vidět i Ždánidla, kde jsme byli před chvílí.

výhled z Dřevěné hole na Ždánidla

výhled z Dřevěné hole

Z Dřevěné hole scházíme porostem mladých smrčků, kde vede téměř neznatelná pěšina. Ještě předtím se naskytne pěkný výhled na sousední Debrník (Plesnou).

výhled z Dřevěné hole na Debrník

Debrník

Střídavě po pěšině a mladým smrkovým lesem sestupujeme, míjíme i podmáčenou část trasy. Když vylezeme z lesa, napojujeme se na zpevněnou cestu, po které pokračujeme k jezeru Laka.

jezero Laka

Laka je nejmenším šumavským jezerem s rozlohou 2,53 ha. S nadmořskou výškou 1096 m n. m. je ale také jezerem nejvýše položeným. Nachází se v ledovcovém karu pod horou Debrník (Plesná) a je obdélníkového tvaru.

Dno jezera je rašelinové, čímž se odlišuje od ostatních šumavských jezer. Po hladině plavou ostrůvky rašelinného původu. Z jezera vytéká Jezerní potok, kolem kterého za chvíli půjdeme.

u jezera Laka

pohled na Dřevěnou hůl od jezera Laka

Kolem cesty teče nejprvé bezejmenný potok, přítok Jezerního potoka, kolem kterého jdeme dále. U potoka jsou časté mýtiny, jinde už byly vysazeny nové stromky.

Jezerní potok

Když se les rozestoupí v pastviny, je to znamení, že se blížíme do míst, kde stávala bývalá Hůrka, zaniklá sklářská ves.

kaple na místě bývalé Hůrky

kaple na bývalé Hůrce

V současné době se na místě Hůrky rozkládají louky, chráněné stromořadí 115 javorů a lip, tzv. Hůrecká alej a kaple, která byla na přelomu 21.století opravena.

bývalá Hůrka

Od bývalé Hůrky jdeme po žluté turistické značce přes místo, kde se nacházela bývalá Stará Hůrka. Poté scházíme z cesty a jdeme průsekem pod elektrickým vedením. Zde se mi podaří objevit housenku můry pestré (Lacanobia contigua) na borůvce.

výhled od Hůrky na Dřevěnou hůl

můra pestrá (Lacanobia contigua)

Průsekem přijdeme až do míst bývalého Formbergu a pak již klesáme zpět do Prášil. Když přijdu k autu, jsem celkem promrzlý, teplota je pouze 10 °C a fouká vítr.

průsek v místě elektrického vedení